LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

onsdag 10 oktober 2012

Milou och Douglas på herrgårdsvistelse........

 

Jag & kompisen Douglas och våra mattar har varit iväg på en härlig week-end till Krägga Herrgård. Herrgårdsvistelse innebär lite extra lyx och både jag och Douglas tycker såklart våra underbara mattar ska få uppleva en liten dos av dekadent leverne emellanåt - fast BARA om det inkluderar oss :)
Nästan alla dessa fina foton är tagna av Douglas matte Irene.


Här står jag och darrar av upphetsning och väntar spänt på att Douglas & hans matte Irene ska dyka upp. Matte säger att dom kommer snart och försöker avleda mig med en korvbit......men inte ens KORV lockar!
Jag vill bara att dom ska komma NU!!!!

ÄNTLIGEN.........dom har kommit och jag är i bilen. Matte Irene tänker på mitt bästa och ser till att jag får på mig mitt säkerhetsbälte.
Krägga - here we come!!!!
.......och undan gick det, för Krägga Herrgård ligger bara ca 50 minuter från stan. Kolla in bagaget, våra mattar är ju lite over the top!!!!.......vi ska ju bara vara borta 1 natt men det ser ut som vi ska stanna ett par veckor!

Yepp, now we're talking..... matte Grevinnan tar emot övriga gäster på trappan!

Har ni sett så vackert vi bor.......ehhh, åtminstone för 1 natt.
Men här kan vi inte bo för matte skulle ju inte göra annat än klippa gräsmattor!

Här är flygeln som vi bodde i. Nja..... inte hela flygeln men i ett par små rum :)

Snabbt in med väskorna och ut och reka omgivningarna. Börjar med lite lek & bus på gräsmattan!

Ut på bryggan för att kolla in bastun men den tyckte vi sådär om och bryggan svajade lite läskigt så där stannade vi inte länge.

Vi hade beställt perfekt höstväder och precis det fick vi!

Nu väntar vi på att våra mattar ska bestämma vilken rutt vi ska ta............

.........och det blev ner till vattnet först, strandkanten vid vackra Mälaren.

.........men lek och bus på gräsmattan var roligare! Tjohoo!!!!! hit med korven!

Kolla in oss boys.......schyssta looken med våra racing green tummy warmers!
Perfekt för herrgårdsmiljö ;)

Hehehe......wuzz up with you D?

Titta på mig matte :) Jag känner mig som en liten minihingst som travar så fiiiiiint!!!!!!!


Pausar lite.........


It's a cover.....sa matte Irene när hon tog denna bild!
Visst är jag fin :)

Coolaste doggarna på Krägga denna week-end!

Här håller matte en liten föreläsning om Krägga's historia. Bl a berättar hon att det finns några familjer som varit här mycket längre än någon annan som bott här. Nämligen hjortarna, fasanerna, älgarna, rävarna och hararna. Alla ser de sig som de rättfärdiga ägarna till Krägga och vandrar runt på ägorna precis som de har lust.
Detta låter MYCKET intressant i  mina "jaktöron"......

Titta på min älskade matte, hon ler med HELA ansiktet och är såååå glad att hon "vågar" släppa mig en kort stund och planen är att jag ska springa till matte Irene. Men min plan är en annan.........

Douglas är överlycklig att jag är lös och springer för han vill leka!!!!

..........som han längtat efter att få springa tillsammans med mig!


........men halllååååå, vart ska DU.....undrar Douglas som börjar inse att jag är på G med något annat!

YEEEESSSSS!!!!!! frihet och jakt bara sekunder borta!

Full fart ut mellan staketet och min JAKT är igång!!!! Stackars matte som avskyr min extrema jaktinstinkt. Jag for iväg upp i dungen och matte såg mig fara fram och tillbaks. Jag lekte jägare men var VAR alla hjortar, fasaner, rådjur och harar?

 Det blev en misslyckad jakt.... och matte fick in mig snabbt. Matte blir aldrig arg för hon vet att jag inte kan rå för att jag beter mig så här.........

Det blir koppelpromenad istället och jag får lugna ner mig efter jaktstunden.

Min lilla kompis Douglas är ju för söt!

Mummy's boy!

Mummy......may I have this dance with you?

Douglas blir velig för han står mitt emellan mig & matte och hans matte längre bort. Han vill till sin matte men tvekar ändå för vi står åt andra hållet. Men såklart att han till slut valde att springa till sin matte :)

Solrosor som blommor på sista versen. Men fina och stora var dom!

Nu kom vi till ett lantbruk och det var ett fält fullt med långhåriga kor med stora horn!

KOLLA IN!!!! Jag blev rädd och var tvungen att skälla lite på honom.

Nu är det high time for afternoon tea och jag & D har redan tagit soffan i beslag och softar lite.

Nu är jag lite osäker på vad som ligger på faten......men våra mattar blev alldeles till sig när det serverades!

Jag passar på att snooza istället........

......och lilla D sover redan så sött.

Hehehe.....du är avslöjad Douglas!!!! Det syns att du har ätit sylt med grädde för du har lämnat lite på läppen :)

Inne i vår flygel och på väg till rummen........

Strax ska våra mattar till matsalen på middag och vi blir kvar hemma på rummen. Så nu mutas det med både det ena och det andra......

Men vart tog lillkillen vägen.........????


Va!!!!........under sängen har du gömt dig, varför då????

Farbror Milou är snäll och du behöver INTE vara rädd för honom!

Matsalen (den lilla) där våra mattar skulle dinera.

.....och smakade gjorde det! Speciellt huvudrätten som var lamm, gillade våra mattar.

Och när matte kom tillbaks till rummet fann hon mig i djup sömn. Jag var såååå trött efter vår händelserika och härliga dag.

......ca 8 timmar senare. Douglas är morgonpigg och undrar när jag ska komma ut!!!

Zzzzzzz.........åhhhh så skönt att ligga här. Jag vill ha SOVMORGON!
Douglas får vänta.......

Ännu en otroligt vacker höstdag vaknade vi till. Men som sagt, vi hade ju beställt fint väder......

Stora matsalen

Underbar utsikt från frukostbordet.......som matte njöt av medans jag tog sovmorgon.

Matte tyckte frukosten höll en bra standard!

Men VAD är detta??? Har matte blivit komplett galen och lagt en FULL bajspåse på matbordet!!!!
Nu riskerar vi att bli utslängda från herrgården!

Hehehe.........bajspåsen innehöll "stöldgods" från frukostbordet!
En doggy bag såklart till oss boys. Vi ska väl också få njuta av herrgårdsfrukost :)

.......och jag & Douglas satte nytt världsrekord att sluka innehållet på under 5 sekunder!

Den här lilla blandisen (pudel och jack russel) var också gäst.

.......och även denna fina 7-åring. Samma ålder som moi :)
Me striking a pose!

.......och Douglas likaså!

Nu är vi färdigpackade och Douglas väntar på oss.

Dags att säga farväl till Krägga herrgård och tacka för denna gång. Vi och våra mattar var jätte-nöjda med vistelsen. Det enda som saknades var bättre promenader, då hade helgen varit fulländad!

Vi ville avsluta vår helg med en härlig promenad och åkte till ett naturreservat bara 6-7 km från Krägga. Det blev en härlig runda och vi njöt av de vackra höstfärgerna.

Douglas får springa lite "lopp" mellan våra mattar, medans jag satt fast i kopplet.

 

Vackraste boysen!

 

 

 

Härligt att tassa fram på mjuka lövstigar......

Always at your service! Våra mattar tänker alltid på vårt bästa och här en liten vätskepaus.

Magiskt höstväder.....

Spännande saker rör sig och hörs från underjorden......jag älskar skogen!

Matte får hålla i mig för jag vill ner till det där som prasslar så lockande.....

Sorgsna doggar.......nu är vår härliga helg till ända och det är dags för bilfärd hemåt. Men denna herrgårdsvistelse gav mersmak och våra mattar planerar en till lyx week-end i vinter :) Yipeee!!!!!!

5 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Ni verkar ha haft en toppenhelg med massor av gotta :)

    SvaraRadera
  2. Underbart!! Vi måste snart planera in nästa herrgårdsvistelse. Kan verkligen se att det här blir vår grej Milou, vår och våra mattars! =)

    Stay cool!

    /D

    SvaraRadera
  3. Det här är en riktig proffsblogg! Fina bilder, roliga kommentarer och och en röd tråd genom berättelsen = högsta betyg! Skickligt! Tycker Berit och Mio.

    SvaraRadera
  4. Hej Mio :)
    Tack!!! och vad kul att du och matte Berit gillar min blogg. Det är jag som bestämmer hela innehållet och sedan instruerar jag Matte som får göra hela jobbet. Perfekt upplägg! ;) Vi kan väl ses i höst/vinter på en dogwalk, kanske i fina Ulriksdal :)
    Milou

    SvaraRadera
  5. Moritz genom Anne12 oktober 2012 kl. 09:43

    Så kul och trevlig berättelse - nu får jag tala med min matte så jag också får åka ut på herrgådsvistelse :-)
    Moritz

    SvaraRadera