LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

lördag 22 september 2012

En grå, lite regnig men härlig lördag med Matte.........

Idag blev det ingen WR träning pga regnet och för få anmälda. Jag blev lite besviken men sen blev jag GLAD för Matte och jag har haft en härlig dag tillsammans med två supersköna promenader......


Morgonrundan tog vi på andra sidan Brunnsviken (Hagasidan). Det finns en svanfamilj som bor i vassen och den vill jag ALLTID spana på ett tag.......

Suck........nu står Matte på knä och försöker få en close-up på mig. Hon håller på och tjattrar och försöker få mig att titta PÅ HENNE. Och försöker lura mig med att säga "korre" kisse"....och annat så att jag ska lystra fint. Men det är jag som bestämmer och Matte får radera MÅNGA foton!!! Hehehe.........:))

Nu snackar vi väldigt CLOSE ENCOUNTER!!!! Korren var såååå nära men som alltid försvinner den uppåt trädet på samma retfulla vis!

Nu försöker jag fånga Matte's blick eftersom jag är KORVSUGEN!!!!!

.......och där ute sitter ett gäng änder. Matte pratar med gullegull rösten och säger vad fina dom är medans jag tycker att vi står ALLDELES FÖR LÅNGT IFRÅN. Jag vill stifta bekanskap på nära håll men Matte håller INTE med. Gud så tråkig hon är.......

Nu är det eftermiddag och vi ute på andra promenaden. Här på väg över Stocksundsbron. Jag får nästan lite svindel och vill gå över bron så fort som möjligt.

Här passerar vi en badtrappa ner i vattnet och Matte retas med att kasta ner korv. Men jag är ingen fegis och hittar allihopa :)

Det är höst......de vackra höstfärgerna börjar komma och alla båtar ska mastas av och komma upp på land för vintern. Jag och Matte älskar hösten men det känns ändå lite vemodigt......


Åhhhh nej, en liten kissekatt är bortsprungen. Han heter Edgar och är bara liten. Lappen har suttit uppe i 10 dagar och Matte och jag hoppas så innerligt att han är hemma igen hos sin familj. Matte blir såååå ledsen när hon ser lappar om bortsprungna hundar/katter. Det påminner henne så mycket om whippetpojken Noah, som sprang bort 1 1/2 år sedan och som Matte letat efter sedan han försvann. Noah är fortfarande borta :((

Tjohoo........här hann inte Matte med när jag dök ner i gräset. Det är något som rör sig där nere.......jag känner vibrationerna och hör ett djur. Kanske det är en näbbmus eller en råtta?

Jakten idag har inte gett utdelning. Bättre att jaga trasa på WR eller rundbana!!!

Jaha........välkomna hem till oss. Här är alltid röda mattan utrullad för finbesök ;)
Hehehe........hade inte varit fel att bo här men nej, vi bor inte i Cedergrenska tornet :)

Här är vi högt upp och det var så härligt att gå på den nylagda träflis gången.

............och nya fina bänkar var det också. Så vi satte oss ett tag och tittade på utsikten tvärs över mot Bergshamra, där vi bor.


Nu är det major snoozings på g........Zzzzzz, jag är så sömnig efter mina härliga promenader, en lyxig middag med kycklingbröst och till dessert, en godislåda eftersom det är lördag :))
Tack Matte - du är bäst!


2 kommentarer:

  1. Du är så fin Milou! Vi älskar bilden på dig på röda mattan, du är så fantastiskt vacker där! Matte säger att din matte måste lägga upp den på WAS. Den skulle vara väldigt fin som tavla också.

    Hoppas vi kan hänga snart igen men annars så ser jag fram emot att få umgås riktigt mycket på vår lilla weekend trip som inte är långt borta nu.

    Må gott!
    /Douglas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjaba Douglas :) Matte tycker också bilden på mig på röda mattan är fin. Tänk om man bodde så ståtligt! Hög tid att hänga du & jag. Jag & Matte saknar er och vi längtar också till vår herrgårds week-end :) Fingers & paws crossed att vi får fint väder då!
      Stay cool D och vi ses snart
      Milou :)

      Radera