LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

torsdag 3 januari 2013

Jag och Douglas chillar in det nya året på Grythyttans gästgiveri.....

Jag och Douglas gillar det här med herrgårdsboende. Vi fick mersmak efter vår Krägga vistelse, så nu bär det av till Grythyttan för att fira in det nya året. Matte berättade att Gästgiveriet grundades 1640 på order av Drottning Kristina. Vad spännande att vi ska besöka ett så gammalt och anrikt gästgiveri!


Jag & matte är färdigpackade och redo att komma iväg. Jag har varit orolig ända sen kvällen innan eftersom matte höll på med vårt packande och jag tror alltid att jag ska bli kvar hemma när väskorna tas fram.
Den gröna väskan är min - fullproppad med olika outfits :)
 
Nu är jag och lill Douglas fastspända i baksätet och ivriga att komma iväg.......

Ska man bila i drygt 25 mil då blir det snoozings i baksätet. Mysigt att ligga tätt tillsammans med Douglas.

........och emellanåt flyttar man på sig och byter plats.

Vägen verkar OÄNDLIGT LÅÅÅÅNG.........är vi inte framme snart!!!!!!!
Douglas surar till och uppmanar sin matte att gasa på ordentligt!!!

.....och det gjorde hon, för nu är vi framme :)

Grythyttan gästgiveri är som en liten egen by i byn och består av en gata med många trähus. Vi bodde i det blå huset.
Jag & matte fick först ett rum som inte var större än en städskrubb. Matte gick genast till receptionen och klagade och så  fick vi ett dubbelrum med två enkelsängar och då var vi nöjda :)

Mattes & mitt rum

Jaha.......det här var verkligen ingen höjdare till goodie bag som man ju förväntar sig när man checkar in som VID (very important dog). Ett ynka tuggben fick jag.....och jag som inte gillar tuggben :(

Men den mjuka hundfällen var mysig att ligga på. Självklart på sängen och INTE på golvet där den låg när vi kom.

Efter en snabb rastning av oss killar var våra mattar ivriga att gå till salongerna för afternoon tea.

Det var flera rum man kunde relaxa i.......

........vilket jag snabbt gjorde i en härlig soffa.

.....och likaså lillkillen.

Men nu vakna han till för det var knorrdags.......fast Douglas verkar inte gilla dem lika mycket som jag gör. Knorr är min favorit treat :)

Douglas tyckte det var bättre att mysa i sin mattes knä och få lite huvudmassage.

Men jag ÄLSKAR att pussas och här gäller det att passa på......

........och jag passar ju såklart även på att slicka bort sconessmulor och gräddrester!

Men även jag gillar att chilla i ett mjukt härligt knä och få lite öronmassage......
 
Grythyttans fina tomtefar.

Och såklart en julegris......som matte försökte få Douglas matte att sätta sig på.
Men det ville hon INTE!!!!

Kolla in.......en riktig räv och grävling!!!! Jag ville nosa men dom var bakom glas :(


Douglas har fått en gris "Piggy" i julklapp som säger nöff, nöff......om man trycker på den.

Jag gillade "Piggy"!

Nu går Douglas till attack på matte i sängen som försöker värja sig.......

Matte skrattar och skrattar och Douglas är hal som en ål :)

Man kan ju inte hänga på rummet för länge så nu är vi tillbaks i salongerna.

Den här miljön är som klippt och skuren för mig.........

Hmmmm....det fattas något på den där väggen. Ett porträtt av mig såklart!!!!

Nu är det kväll och strax dax för predinner drink i salongerna. Jag har bytt om till min lilla svarta och väntar på att matte ska bli klar.

Lill Douglas - sötast på Grythyttan!

...........snarare helt bedårande tycker matte. Jag håller med, min lillkompis är bra fin.

Jag är också FIN men på ett annat vis. Det är ju det där med öronen........ja, ni vet vid detta laget att jag kan inte styra över dem.

Handsome dude! Any chicks around........?

Zzzzzzzz..............det måste vara den nya miljön som gör mig så pömsig, svårt att hålla upp dom små locken......


Matte ger upp....och tar hem mig till rummet och bäddar ner mig.
Sov gott.........

Nu är det morgon och jag är fortfarande sömnig......jag passar på att sova mer medans matte äter frukost.

Douglas matte ber en bön att frukosten ska smaka lika gott som den ser ut!

Frukost för en Prins!

........och Prins Milou Whippetsson äter med god aptit kalkonskivor, prinskorv och lite äggröra :)

Jag & Douglas var inte de enda hundarna på Grythyttan över nyår. Det var totalt ca 10 hundar och matte blev speciellt förtjust i tre av dem.
Det här är Atlas, en helt ljuvlig Berner Senner. Matte sa att han var en gentle giant och han vägde ca 53 kg.

Matte blev nästan förvånad över att hon kunde känna så starkt för en sådan STOR hund. Atlas var verkligen oemotståndlig och så lugn och genomsnäll.

Det här är Märtha. En 16 veckors engelsk amstaff och precis så söt som alla valpar är. Hon var som en speedad duracellkanin och kunde inte stå/vara still alls. Men till slut lyckades våra mattar få ett par bilder av henne.

Märtha

Och här har vi finaste Diva, 6 år. En dalmatiner som räddats från Irland där hon var gatuhund tills hon var 1 år. Nu lever hon bästa livet med sin matte i Vasastan.

DIVA


Okey......nu är det hög tid att gå ut och reka omgivningarna i ett regnigt Grythyttan. Mycket av den vackra fina snön hade regnat bort och det var slabbigt och halt.


Men i dåligt väder klär man på sig och går ut ändå såklart :)

 

Grythyttans huvudstråk. Tänk vad fint och charmigt det hade sett ut om snön legat kvar och med strålande sol!

Byns kyrka var väldigt fin.

 

Nu har vi tagit oss ner till Guldkusten.
Nej, såklart att jag INTE menar the Gold Coast i Australien!

Mummy's boy

Visst ser det ut som att jag står med en kuliss bakom mig. Lite häftig bild!

 

Douglas var springsugen och fick springa ett par repor i en lång pulkabacke.....

Gladaste killen på väg till sin matte.

......och här kommer jag och matte pulsandes efter :)

Tillbaks på rummet......testar tuggbenet igen........

......men nej, en härlig snooze lockar mer än tuggben när matte går iväg för lunch.

Dom berättade för matte att förre gästgivarägaren, Carl Jan Granqvist, ALLTID satt vid just det här bordet och dinerade.

Matte njuter i fulla drag av såväl mat som dryck!
Det är hon värd :)

........och likaså Douglas matte.

Börjar ni bli trött på "salongerna"?
INTE vi, nu är vi där igen och chillar i Josef Frank soffan :)

DO NOT DISTURB! Sweet dreams in progress.........

Gruppfoto :)

Men oj.........var har matte nu hamnat?
Hon gick till kyrkan för där var lite sångunderhållning. Hon fick sig ett gott skratt för kvinnan som sjöng heter samma som matte - Susanne Andersson - fast matte har aldrig i hela sitt liv kallats för Susanne. Hon heter ju Susie :)

Matte tyckte det var stämningsfullt och lite annorlunda. Hundar får ju inte vistas i kyrkan men matte har berättat att kyrkan är en plats där man rent själsligt kan vila sig.
Det låter fint tycker jag.

När matte vilar sig i kyrkan så vilar jag mig till 100% på rummet :)
Och så här lämnade matte mig när hon gick iväg för att äta en femrätters nyårsmiddag.

Middagen fick både ris och ros av våra mattar. Det här var en liten aptitretare som dom tyckte mycket om.
Den vita vinrekommendationen dom valde var också uppskattad. Sen kan man undra lite om den var lika god som den kostade? Matte berättade att vinet kostade 875 kr!!!!! Jag kalkylerade blixtsnabbt att det motsvarar nästan en tredjedel av min månadsavgift på dagis!!!!! Men matte säger att man kan inte jämföra så för när det är nyårsfirande så ska det få kosta extra mycket.
Men ändå.......tänk så galet många knorrar man kunnat få för dom pengarna!

Desserten satt dom och "stönade" över för den var tydligen super duper god.
Däremot fick ett par av rätterna knappt godkänt så middagen som helhet höll inte riktigt måttet.
Våra mattar blev bjudna på ett Sauterne vin till desserten som kompensation för att dom fått vänta en hel timme innan deras första rätt serverades. Det var en bra gest tyckte dom :)

Nu har vi hämtats från rummen för att alla tillsammans vänta in 12-slaget och det nya året.
Douglas är festklädd i fin fluga och var stiligaste vovven denna kväll!

Prins Milou har intagit tronen och juvelerna är på plats.........

HRH (His royal highness) Prins Milou of Grythyttan
Jag & matte........vår 7:e nyårsafton tillsammans.

 


...........och Douglas och hans matte firar sitt andra nyår tillsammans.

Vickning har redan dukats upp och för oss vovvar innebar det varmkorv :)
Nu måste vi sitta fint innan det blir utdelning.....

På Grythyttan var det inga fyrverkerier eftersom det är ett hundvänligt gästgiveri. Man tänker på hundarnas bästa och att dom inte ska behöva bli stressade och må dåligt. Tänk om det kunde vara så runtom i HELA Sverige!
Istället för fyrverkerier sändes det upp papperslyktor av rispapper.

GOTT NYTT ÅR ALLA!
Hoppas alla våra fyrbenta som tvåbenta vänner får ett bra 2013 med lycka, glädje och god hälsa.

Douglas vaknade tidigt 1:a dagen på nya året och kom in till mig med sin Piggy...........

........men jag var morgontrött och orkade knappt hålla Piggy i munnen. Att man kan sova så mycket och ändå vilja sova mer.....det är märkligt tycker jag.

Men så fort det serveras frukost är jag KLARVAKEN!

Nu är vi färdigpackade och har checkat ut från Grythyttan.......vad fort dessa två dagar har gått. Vi har upplevt mycket i en härlig miljö men det var väldigt synd med det dåliga vädret. Det var en besvikelse att inte kunna njuta av långa härliga promenader men vi har såklart haft mycket annat trevligt :)
Framförallt har våra mattar ätit, ätit och ätit........

Hejdå Grythyttan och tack från oss alla........

Tillbaks i baksätet, fastspända och redo för nästan 3 timmars bilkörning.


Men oss går det ingen nöd på..........här bak snoozas det djupt och behagligt.
Och precis så ska det vara :)

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Ni platsar som slottshundar!

    SvaraRadera
  2. Det vore superkul Poppy om du & din matte hängde med på nästa herrgårdsvistelse. Planen är Häringe Slott till våren :)

    SvaraRadera