LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

söndag 12 augusti 2012

En alldeles härlig söndag...............

Jag och matte har haft en perfekt söndag :) Vi började med en händelserik promenad själva, och senare mötte vi upp med Douglas & hans matte Irene för en dogwalk i Ulriksdal med fikaavslut på Slottscafét.

Dom flesta fina bilderna från Ulriksdal har Douglas matte Irene tagit. Matte fick "låna" och det säger hon TACK för :)




Vi började med "hopp upp" och balansering. Tio sådana här fick jag hoppa upp och ner från......och sen blev det såklart en liten belöning :)


Vi fortsatte vidare bortåt Stocksundstorp och lilla båthamnen där. Jag fick syn på en svanfamilj på andra sidan........

Jag koncentrerar mig på att "posera" fint för Matte. Man börjar ju bli lika luttrad som värsta supermodellerna med detta eviga fotograferande!


Rekar lite ute på bryggan........


......och tog en liten mikropaus eftersom det var så vackert och fridfullt denna morgon. Älskar att ligga så här invid vattnet och höra det mjuka kluckandet........lite härligt sövande......Zzzzzzzzz


Men nu är det full fart igen och Matte fortsätter att utmana mig. Här med avancerad SSS (sunday sausage search). Hon hittade en stor cylinder i hamnen som jag fick ge mig in i efter korvbitarna. Lite läskigt var det....och jag darrade som jag gjorde häromdagen hos sjukgymnasten.......men korvbitarna fick mig att bemästra rädslan och jag begav mig in.


Jag fick tag i korvbitarna, glufs, glufs.......och vände sen och ut till Matte igen! Vad stolt jag var :))


Nu har vi mött upp med min kompis Douglas och matte Irene. Lite osis för precis när vi skulle ge oss ut kom värsta regnet....så vi blev sittandes i bilen ett tag och väntade ut det värsta. Men sen blev det uppehåll och vi hade en superduper promenad i Ulriksdal och längs Edsviken :)


HALLÅÅÅÅ.........släpp in oss, det verkar hända spännande saker där inne i slottsbyggnaden!!!

Vi drog vidare längs Edsviken till lilla Harholmen.......för där kan Matte släppa mig. Douglas & jag har noga koll på vad som kan tänkas finnas i den där fickan.......


Titta.....även Douglas är som värsta bergsgeten i jakten på godbitar. Men han vill INTE komma för nära vattnet.


...........medans jag är som en fisk i vattnet......nja, kanske inte riktigt som en säl, men jag går i utan bekymmer och doppar gärna huvudet, så länge det finns något gott på botten :)


Kolla in........den LILLA korvbiten i luften och mina käftar börjar förbereda sig för fångsten!!!
Vad söt han är lilla Douglas, verkar inte se korvbiten utan har mer koll på Matte.


Man blir lite törstig av allt korvätande.........


Vi sitter fint och med 100% fokus!!! Nu måste det komma en STOR belöning!


Så här mörkflammig i fejset blir jag när jag doppar huvudet i vattnet. Ingen modell look precis.....men ibland får man släppa lite på snyggokraven .......;)


Douglas matte tog den här bilden av mig i vassen. Vad fin den blev!


Nu är det efterlängtad fikadags på Slottscafét.


Risk att jag somnar snart......om inte Matte skyndar på med kexutdelningen!


My goodness vad Matte håller på........nu måste jag & D rycka in och hjälpa henne få upp påsen med godsaker!!


Jag säger bara.....OMG!!!!!! Kolla vad fin/snygg/söt jag är!!!
Detta är inget annat än en cover!!
Det tycker iallafall Matte ;)



.........och kolla på finaste Douglas!!! Ja..... jag undrar om inte han vinner och jag blir 2:a. Douglas får modellkontrakt med "Elle for Dogs" och ett års gratis foder plus en vecka på hundspa dit han får ta med sig en kompis. Hoppas det blir jag!!! :))


Snygga killar med vackra blommor är en väldigt fin kombination!


Så var vår härliga eftermiddag till ända och vi är trötta och nöjda och ser fram emot fler promenader snart.

2 kommentarer:

  1. Douglas är en mycket smart hund tycker Poppy, vatten är endast till för att drickas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NEJ, NEJ, NEJ....... om man INTE vågar sig ut i vattnet, ja då missar man massa goda korvbitar :)) Fast kanske bra att du & Douglas är badkrukor för desto mer korv åt mig :))

      Radera