LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

torsdag 9 augusti 2012

En annorlunda vecka..........

Den här lite annorlunda veckan började med min skada som hände på WR (whippet race) träningen i söndags. Jag började halta efter andra loppet :(  Matte trodde att jag hade en sträckning i bogen........men senare i veckan skulle det visa sig att problemet sitter i tassen............






Kolla min tass.......fast det syns ju inget, men jag har faktiskt en stukning i en tå.



Nu blev det väldigt trist för mig som måste hålla mig i stillhet i flera dagar och bara
gå JÄTTE-KORTA kiss & bajs promenader......så jag fick underhålla mig bäst jag kunde inomhus. Här kör jag en omgång dogbrick......men den är för enkel för mig. Jag fattar ju blixtsnabbt hur man får fram godisarna!


Sen kan man ju hjälpa till med disken.......köra lite "fördisk" så tvättprogrammet blir kortare :)



Sen är det ALLTID intressant att kolla vad som finns under diskbänken i sophinken. Jag blir helt perplex över hur mycket godbitar som hamnar där ISTÄLLET för i min mun!!!!! 


Jag leker också med min elektriska hamster "Blackie". Normalt sätter matte på Blackie, som då far omkring kors och tvärs över golvet......och jag blir HELT GALEN. Ungefär som när jag ser en korre eller katt. Men nu var det ju stillsamhet som gällde pga av min tass, så Blackie och jag tog en snooze istället :)


........och även fast min skada inte var allvarlig så var jag lite ur slag och ville mest bara sova & vila i två dagar. Jag tror att det är kroppens naturliga sätt att repa sig. Kroppen är smart tycker jag!


Tjohooo............mitt i veckan var Mattes & min semester över och jag var tillbaks på dagis. Men pga min skada fick jag bara ta korta promenader med en av fröknarna och ett par andra kompisar. Men gissa vilken spännande promenad det blev!!!! Bara ett stenkast från dagis på Gärdet så gick det elefanter!!!!! Wow!!! Nej, vi är INTE i Afrika....men det är en Cirkus nu i stan och dom har sina djur på Gärdet. Jag var nyfiken på dessa bjässar.....men inte mina kompisar!


Oj........nu fick jag och Pellefanten där borta ögonkontakt! Det kändes fint. Elefanter är fantastiska djur och Matte har berättat att dom är oerhört intelligenta och känslosamma djur.


Har ni sett en sån vacker bild........på mig och pellefanterna! Matte älskar kompositionen av bilden som min finaste dagisfröken Sofie har tagit. Hon är ett riktigt Pro med kameran. Det är tur att fröken tagit bilder för Matte hade ALDRIG trott på mig om jag berättat att jag vistats med pellefanter idag!


Detta är imorse.......mitt livs första sjukgymnastikbesök. Jag darrade lite, som jag alltid gör när något annorlunda händer, men jag är också väldigt duktig på att finna mig i situationen. En mogen kille kan man väl säga ;) Den snälla och duktiga sjukgymnasten Anna, var väldigt varsam med mig. Matte trodde ju att felet satt i bogen, men Anna undersökte noggrant och provocerade rejält men jag reagerade inte i det området. 


Sen när hon gick neråt och undersökte tassen då träffade hon rätt för jag PEP till ordenligt när hon klämde på och runt ena tån. Konklusionen är att jag har en lättare stukning på en tå. Om man tittar rikitgt noga kan man se ett litet jack och en pytteliten svullnad.


När man har stukat en tå innebär det att man har skadat vävnaderna runt leden. Så här får jag laserbehandling för att den tillför energi till vävnaden och kan påskynda läkningen och minska svullnad. Det kändes varmt men gjorde inte ont.

Anna sa dessutom att jag har fantastiskt fina och smidiga leder. Och hon blev jätteimponerad över min rörlighet i vänstra benet som jag bröt när jag var 2 år. Just där stålplattan sitter (den är ju ganska stor, 6 -7cm), kunde ha orsakat besvär och kronisk stelhet, men jag har total rörlighet i hela leden. Matte blev riktigt GLAD att få höra detta :))


Nu är det kväll och vi är hemma och Matte har pussat mig ÄNNU MER än vanligt och sagt att jag var så duktig idag :) Jag har fått både grisknorr och dentastix! Nu framöver blir det lugna promenader som successivt utökas under ca 3 veckor och sedan kommer Matte testjogga med mig innan vi beger oss till WR träningen i Södertälje igen. Det låter som ett bra upplägg tycker jag :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar