LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

söndag 5 augusti 2012

Resarö och Vaxholm med mina kompisar........

Det blev en superhärlig dag med Poppy och Truman och deras mattar. Vi började med en fin och spännande promenad i skogen på Resarö (där Poppy bor). Promenaden tog oss så småningom ner till havet och sen avslutade vi med fika på fina Hembygdsgården Café i Vaxholm.


Det är Truman's matte Åsa som tagit nästan alla dessa fina bilder.




Det var en fin skog med spännande stigar......och inte en människa stötte vi på. Vi hade hela skogen för oss själva :)


Det var en väldigt varm dag och luften var fuktig..........så det var gott med en slurk vatten när vi kom ner till havet. Fast lite salt var det nog, men när man svettas mycket kanske det är bra att fylla på med lite salt? ;)

...........och det var så skönt att svalka tassarna som hade blivit lite irriterade av myrbett.


Här gör jag en uppvisning för Truman hur man fångar korvbitar på världsklassnivå..........jag menar det där men korvfångande har jag ju hållt på med sedan barnsben!!! Tror Truman var lite impad av min säkerhet :)


Truman lärde sig ultrasnabbt och hans Matte påstod att han var en badkruka men där har hon allt fel......för Truman doppade hela huvudet efter en korvbit!


Ok kompisar.......vad är det som händer, vad står näst på agendan? Ett bad eller......???


........hmmmm, det där med badet får vänta, här finns annat lockande som måste bevakas. Jag föreslår "tyst span" ett tag..........

Den här bryggan var ingen höjdare........den sluttade och det var breda springor som gjorde att mycket hundgodis gick förlorat :((


Han var hur cool som helst Truman...... som sprang tillbaks ut på bryggan själv och skulle kolla om det låg någon liten godbit kvar någonstans :)


..........åhhhh fina Poppy, titta så söt hon är, man blir nästan lite kär i henne...... fast kanske mer som bror och syster kärlek.


Poppy är faktiskt en riktig BADKRUKA........hon höll sig på bra avstånd från vattnet och inte ens korv kunde locka henne att doppa tassarna. Helst av allt vill hon vara nära sin matte Jennie :)



Kolla på Matte........hon är som "the dog whisperer"!!!!!


Nu håller Matte en liten föreläsning för oss.....och förklarar att om vi gör si och så..........ja då får vi både det ena och det andra i belöning!!!!


Asså Truman.......med ditt ansikte och dom ögonen så tror jag att du kan linda din Matte runt tassen lätt som en plätt och få precis ALLT du vill ha!!!!!!!


Yippeee..........fikadags, som våra mattar älskar och som innebär godsaker även för oss. Hembygdsgårdens Café i Vaxholm är en idyll som vi varit till tidigare och som vi absolut kommer besöka igen!


Titta så vackert cafét ligger, vi satt där ute på udden.


Och åt andra hållet blickar man ut över en badplats och pittoreska hus.


OMG............ja den som är sötsugen lär INTE gå härifrån besviken!!!!!



Nu var det färdigfikat för denna gång och vi är alla så nöjda och glada över vår fina dag tillsammans :))

2 kommentarer:

  1. Ja vi hade en fin dag :)
    Hoppas du mår lite bättre i bogen nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Poppy <3 Jag har sovit/vilat HELA dagen. Det är nog bra för min skada. Fast matte blir ledsen när jag mår dåligt:( men om jag har tur kanske jag redan mår bättre imon :))

      Radera