LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

torsdag 19 juli 2012

En underbar sommardag.........

Jag och Matte har haft en riktigt härlig dag. Och har man en härlig dag blir man också gladare inombords :) Vi började dagen hemmavid, en skön promenad i Ulriksdal och längs Brunnsviken, och lite senare åkte vi till Vaxholm för att träffa Matte's kompis Jennie och hennes whippettjej Poppy. Vi känner varann Poppy & jag och brukar åka till WR träning tillsammans. Hon är cool och vi trivs bra tillsammans. Matte blev helt lyrisk över Vaxholm, hon hade glömt hur charmigt och pittoreskt det är där. Våra mattar lunchade på hembyggdsgården som ligger helt magiskt vackert nere vid vattnet. Det är hundvänligt och dom kom med en stor skål vatten åt mig & Poppy. Det diggar vi stort!

 





I Ulriksdal finns det en och annan lustig staty och om vi nu skulle ha en skönthetstävling vågar jag påstå att jag skulle vinna. Sorry kompis......men vacker är du inte!


Blommorna blir bara vackare och vackare för varje gång vi går här........jag tröttnar aldrig på dem.


Titta på mig....hade det inte varit för mina "strutar" hade jag sett perfekt ut! Matte älskar den här bilden och hon tröttnar uppenbarligen aldrig på att ta foton av mig. Vi ses 24/7.........och ändå vill hon föreviga mig på bild. Matte älskar mig så gigantiskt mycket. Hon säger till mig varje dag hur många ggr som helst - att hon älskar mig - det kan vara på bussen, på  promenaden eller precis vart som helst. Det är kärlek det!


Matte tyckte det här var en bra plats för mig att ta en liten vilopaus........men mig lurar hon INTE. Jag vet precis varför jag sitter här.........det är dags för ännu ett foto!!!!


Brunnsviken. Kolla vad häftigt med molnen både uppe och nere! Hur gick det till undrar jag.....?


Asså Matte..........vi kör regelbundet SSS (saturday/sunday sausage search) och jag tycker det är superkul........men idag är det faktiskt torsdag, och då är det inte lika kul!


........men vad gör man inte för sin Matte, för hennes skull letar jag upp korvbiten så jag inte verkar otacksam!


..........och nu ett par timmar senare har vi tagit oss till Vaxholm för att umgås med Jennie & Poppy. Vi börjar med att luncha här på Hembyggdsgården. Titta så vackert det ligger!!


OMG...........hur i hela friden ska våra mattar kunna få i sig dessa gigantiska räkmackor!!!???


Vi har det bra såklart, i skuggan invid bordet, på våra filtar och med vatten inom räckhåll.


Åhhhh så härligt.........det känns riktigt mysigt att ligga här bakom Poppy's varma mjuka bak.


Nu har vi ätit färdigt och ska gå en promenad. Där på lilla udden var vi nyss, så fint det är. Hit vill vi återvända.


Här finns det något vitt som guppar på havet som jag vanligtvis är MYCKET intresserad av......men Poppy's matte lyckas mirakulöst med att få mitt fokus på annat. Matte var imponerad!


Poppy leder vägen.......och undrar var vi Mattar är, har vi dåligt flås eller vad är det frågan om?



Underbar utsikt där uppifrån men min blick var på annat.........är det möjligen en ekorrsvans jag ser uppe i trädet...???


Poppy............hon har inte fokus uppåt eller på annat utan hennes fokus är som ALLTID på sin Matte. Så fort hennes matte försvinner utom synhåll blir hon olycklig. Hon är verkligen sin Matte's flicka till 100%


Vill du bada Poppy?   
Absolutligen OUT OF THE QUESTION säger Poppy, som tycker att vatten enbart är till för att drickas.


..........medans jag doppar gärna tassarna och när det är ännu varmare går jag i ända upp till bröstet. Men någon badhund är jag inte.......även fast jag har vinterbadat och simmat ut efter svanar!


Oj........vilken händelserik och rolig dag med nya miljöer och kul att hänga med Poppy. Nu är jag en väldigt trött och nöjd kille i bilen på väg hem.

2 kommentarer:

  1. Underbart! Stort tack för i dag, jag har haft en mycket nöjd och glad tjej :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag! =)

    Och så fina bilder på Milou! Jättekul att du kom igång med bloggen, den är fin!

    Kram

    SvaraRadera