LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

onsdag 11 juli 2012

Österlen, mitt och Matte's sommarparadis.........




Matte's och mitt älskade Österlen. Här har vi tillbringat varje sommar sedan jag föddes, tillsammans med min bror Lucky och Gammelmatte & Gammelhusse. Matte tycker det är en lisa för själen att vara här.......hmmm, förstår inte riktigt vad hon menar men jag gissar att hon känner sig lugn och harmonisk här. För det gör i alla fall jag :) Här slipper jag koppel och går in och ut som jag vill. Och den soldyrkare som jag är, så passar jag på att ladda min lilla whippetkropp full med energi inför hösten och dagis.


Titta så gulligt! Här har vi "lillhuset", mitt och Matte's krypin där vi sover och där jag svalkar mig på dagarna när solen blir för varm.


Gammelmatte älskar sin trädgård och det är hennes stora intresse och avkoppling att hålla på med sina blommor.


..........som sagt, jag njuter så otroligt mycket av att kunna göra precis som jag vill, att kunna gå in och ut som jag behagar. Sådant är lyx för en cityhund som annars bor i lägenhet.


Words are superfluous......ni ser ju själva! Njutningen av att ligga och snooza i gräs är total. 


Ibland måste jag och brorsan Lucky svalka oss inomhus och då brukar vi ligga så här käckt på rad :)


Kolla in Matte, värsta cykelproffset!!!! I början när Matte gav sig av på sina låååånga cykelturer blev jag lite orolig, men nu vet jag att hon blir borta i ca 2 1/2 timme OCH att hon kommer tillbaks :)


Här är Matte på väg.......hon kallar det sitt "Tour de Österlen". Under semestern bruka Matte klocka runt 90 mil på vägarna här nere. Ofta är hon smått lyrisk efter något extrabra cykelpass och berättar då om sin rutt och vad hon sett.
Hon är för skön min Matte :)


Här är jag och Lucky med min underbara Gammelmatte, som jag älskar nästan lika mycket som Matte.


Tjohoo.............ur spår, här kommer brorsan Lucky i 100 knyck!


Attans.........att jag är kopplad, fältet är ju fullt av harar som jag BORDE få jaga!


Har ni sett så vackert! Majsfälten är ibland så knallgula på våren att det sticker i ögonen. Och mot en blå himmel blir man helt hänförd, till och med jag!
Matte kallar detta "Österlens guld".


Detta är vår morgonrutt som jag & Matte tar innan frukost. En timme är vi ute och oftast träffar vi ingen och på dessa småvägar är det väldigt få bilar som kommer.


Finaste bröderna med Gammelmatte.


Jag dras till fälten som en magnet! Där finns hela kolonier med harar ..........och tänk bara känslan att EN ENDA gång få dra iväg efter en. Men Matte är benhård, det blir ingen jakt för mig. Hon säger att det räcker att jag redan en gång jagat hare som resulterade i ett brutet ben!


Vår underbart fina kyrka i vår by Vallby. Där var Matte på sommarbröllop förra året.



Titta - mäktiga Glimmingehus! Det är Nordens mest välbevarade medeltidsborg. Vi bor bara ett stenkast från borgen och här brukar jag gå och kvällsskvätta lite :)


Om man INTE får jaga harar kan man kompensera med att gräva efter sorkar!


Österlen finns inte bara i Matte's hjärta utan även i mitt............

2 kommentarer: