LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

söndag 29 juli 2012

Skogspromenad med Vitesse och Matte Gunilla.......

Idag var det en tropiskt varm dag och vi tog en 3 timmars skogspromenad med Vitesse och hennes Matte Gunilla


 


Vitesse är snabb som blixten och flög över stock och sten..........





När det är söndag ingår självklart SSS (sunday sausage search).......




Titta vad fina vi är.......kontrasten mellan det mörka och det ljusa! Kan det bli bättre? Jo......såklart, mina öron kan ju försöka se ut som Vitesse's!

 


........och här överraskade Vitesse Matte med fruskost åt oss i skogen. Vilken lyx!!!!

 


Vitesse pustar ut lite efter frisbeelek. Jag å andra sidan var lös en mikrosekund och jagade korv som Matte slängde.......men plötsligt drog jag iväg som en oljad blixt upp mitt bland radhusen! Varför? .........jo, jag hade fått vittring på katt. Matte blev INTE glad :( Hon fick in mig efter 5 minuter och jag kände mig lite skamsen, som jag alltid gör när jag vet att Matte blivit orolig. Tänk att min jaktdrift är så svårtyglad. När det slår över till "jakt" i huvudet.........ja, då finns absolut ingenting annat och t o m min älskade Matte liksom försvinner från mitt inre :( Förlåt Matte att det blev lite tokigt idag........igen!

 


Men ett par timmar senare är allt frid och fröjd och vi har åkt till Vitesse Matte's idylliska kolonistuga i Tivoliudden (hemma i Bergshamra). Där fick vi vila efter vår långa promenad och våra mattar gottade sig med lyxfika från Gateau.

 


Titta så Vitesse njuter i sitt svala "hundhus"........
Ja, det blev verkligen en härlig dag tillsammans som vi snart ska göra om men då ska vi även bada i Brunnsviken, ett stenkast från stugan.

 


Senare på eftermiddagen tog Matte och jag en runda i "vår" favoritpark Ulriksdal. Och nu hade de vackra solrosorna slagit ut rejält.





Hmmmm, känner igen den där doften alltför väl, det måste vara en korvbit väldigt nära........
och snart i min mun :)

 
Hej Matte.........vad ska vi nu hitta på för roligt?




Här i dammen brukar jag släcka törsten, då brukar Matte fylla sina kupade händer med vatten så jag får mig en slurk. Matte tänker alltid på mitt bästa.
Hon är helt enkelt bättre än bäst :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar