LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

söndag 15 juli 2012

Semestern har börjat..........en efterlängtad ledighet med Matte


Tre veckors härlig ledighet med Matte......det blir en annorlunda semester då vi inte åker ner till vårt älskade Österlen som vi alltid annars gör. Gammelmatte är dålig och går på jobbiga behandlingar så därför måste vi vara hemma mestadels denna sommar. Men det blir säkert bra ändå och vi ska åka till nya ställen som Rosshyttan och senare Rättvik. Jag och Matte tycker det är spännande att besöka nya ställen :)



Första dagen på vår semester tar vi en härlig lång promenad runt bl a Bergianska. Fattar ni vad vackert där är  med alla magiska och exotiska blommor. Jag och mina blommor.......men med mitt fenomenala luktsinne så blir det som ljuvliga doftexplosioner i näsan när jag luktar på dem.


Nej.......något bad blir det INTE idag. Värmen lyser med sin frånvaro och både Matte och jag vill ha ljummet vatten innan vi doppar oss.


..........lite senare har vi tagit oss till Norrtälje, till Gammelmatte och Gammelhusse & brorsan Lucky. Som ni ser jag har INTE lärt mig som Lucky hur man ska bete sig för att slippa koppel. Jag som är så smart och lättlärd........hur är det möjligt att jag inte kan lära mig detta???? STOR frustration för Matte och för mig!


Lucky fick lite panik ute på bryggan.......han tyckte springorna mellan brädorna var för stora. Hehehe.......Lucky som är så STOR är väldigt mycket mer rädd av sig än lilla jag. Fast Matte tycker det är gulligt och säger ofta att Lucky är en sådan snäll och mjuk hund.



Lucky måvara lite "harig" av sig men smartare än mig är han i ett avseende.Han fattar att han ska hålla sig nära Matte och kan då springa & göra härliga små sprintlopp och slipper vara kopplad. Här pustar han ut efter värsta repan :)


Väl hemma efter promenaden blir det alltid en godistund. Som sagt, min brorsa är STOR.......och här ser ni ju tydligt skillnaden. Vilken liten plutt jag är i jämförelse!


Vår andra semesterdag blev det WR träning igen i Södertälje. Och som vanligt får jag & Poppy spendera del av tiden i "bilfängelset". Det är ren tortyr att sitta här inne och höra hur trasan kör där ute! Vi fick springa 3 lopp idag och jag var riktigt duktig som vann alla mina! Äldst är BÄST :))


Kennel Golden Whip var där med sina valpar som blivit så mycket större på bara 2 veckor sedan vi sist såg dem. Matte hade väldigt svårt att slita sig från dem!


Grrrrrrr..........bara tre lopp så var det roliga över :( Matte försöker förklara för mig att hon måste sätta gränser för om hon inte gjorde det skulle jag springa efter trasan tills jag stupade! Tänk så fruktansvärt........om jag gick och stupade, då skulle ju jag & Matte inte vara tillsammans längre :(( Nej......Matte vet nog bäst ändå och egentligen är det ju bra att inte få för mycket av det man älskar, för då längtar man ännu mer efter nästa träning och kan vara ännu mer taggad! :)


Vår eftermiddagspromenad var allt annat än angenäm! Matte tajmade vår utgång exceptionellt dåligt för inom 5 minuter såg jag så här bedrövlig ut då vi hamnat i värsta skyfallet. Jag bromsade under hela rundan och försökte visa Matte att det hållet INTE är mot hem! Till slut tröttnade Matte och sa......ok då, du bestämmer...... och jag gick omedelbums med väldigt bestämda tassar hem.


Efter både WR träning och den blöta em promenaden tyckte Matte att jag behövde ett renande bad. Jag tyckte annat men höll mig på mattan eftersom jag vet att jag alltid får en grisknorr efter badet :))

1 kommentar:

  1. Oj vad stor han är din bror! Poppy ser tom liten ut :)
    Vi klarade kvällsrundan utan regn som tur var, men vi hade ju badat innan.

    SvaraRadera