LITE OM MIG............

Den 7:e mars 2005 var en väldigt speciell dag för då föddes jag på kennel Balzac. Fader Ch Leyendas Spongebobsquarepants och Moder Ch Balzac Moster Gudrun.

Min matte hade inte alls tänkt sig en pojke och absolut inte en vit/fawn färgad. Men jag fick henne snabbt på andra tankar. Lilla, lilla jag var så rolig och självständig, som redan då vågade gå för mig själv och rulla en boll min dubbla storlek. Matte blev charmad, betagen och förälskad!

Långt senare skulle hon förstå att dessa egenskaper, som självständig och ”ensam är stark”, inte är helt fördelaktiga och kan resultera i diverse problem. Mer specifikt i mitt fall, en extrem jaktinstinkt som innebär att jag inte kan gå lös och bara släppas på väl utvalda platser med högt stängsel. En besvikelse för min matte som drömt om att kunna promenera med sin första egna hund lös i skogen. Men alla problem går att leva med och vi har funnit vår väg. Jag och min älskade matte vandrar tillsammans på livets krokiga väg, ett sammansvetsat litet team och vår kärlek till varandra blir starkare för varje år som går.

I livet med mig blir det aldrig långtråkigt. Man kan säga att det finns ett regelbundet inslag av action/drama! Ett litet urval på händelser kan låta så här: brutet ben i jakt efter hare, sprungit ifrån dagisfröken på Gärdet och hem till dagis på Valhallavägen, jagat skateboard åkare på t-bane perrongen, kastat mig i 0-gradigt vatten och simmat ut i jakten efter svanar, hoppat från stängslade fårhagar i jakt på det som lockar på andra sidan mm. Och matte’s reaktion till allt detta är allt som oftast en blandning av gråt, skratt och djup frustration. Men likväl som min matte är unik i sin person, så är även lilla jag det. Matte accepterar mig fullt ut som jag är och jag vet att hennes hjärta svämmar över av kärlek för mig.

Denna blogg är främst till för matte själv. En slags dagbok/dokumentation över vårt liv tillsammans och något som matte tror hon kommer ha stor glädje av långt i framtiden när jag springer fritt i hundhimmelen. Men om någon händelsevis tittar in här säger jag välkommen och enjoy :)

P.S det är på sin plats att påpeka att jag är bilingual och därför blir det en del ”swinglish” här på min blogg. Matte är ju född i lilla landet New Zealand ”down under”, där hon bott i olika omgångar i totalt ca 23 år. Men vi lever ju i en globaliserad värld så……..who cares, egentligen, att det blandas med språken lite hit och dit ;)

måndag 30 juli 2012

Mysig dogwalk med Truman och Matte Åsa........


Jag & Matte tycker alltid det är så roligt att få nya vänner och det fick vi idag. För idag träffade vi Truman och hans Matte Åsa och vi gick en lång promenad från Ulriksdal längs med Edsviken. Eftersom jag inte är en "spring & lek" hund blev det en stillsam promenad istället. Det kan också vara väldigt härligt och våra Mattar traskade på och pratade non-stop.......:))




 Här är stiliga Truman. Matte's superlatives tog aldrig slut när hon pratade om vackra Truman. Svartsjuk......nejdå, inte jag men möjligen lite avundsjuk på Truman's helt perfekta öron.





Här har vi tagit oss till Kaninholmen (som ligger längs Edsviken).........men otur för mig fanns det INGA kaniner men däremot massor med stygga myror som ville bita mina tassar. 


Nej.......inte på humör idag för att bada även fast Matte lockade med korv i vattnet.


Kolla på Truman.......han står i vattnet! Och hans Matte som påstod att han är världens badkruka. Nej, där har hon allt fel.


Truman var som en liten bergsget och skulle upp på stora stenen.
Hehehe.......exakt den här stenen har även jag poserat på tidigare :)


Nu har vi förflyttat oss till Ulriksdals Slottscafé.
Har ni sett vad vacker Truman är!!! Avundsjuk......jag? Ok då.......kanske är jag pyttelite avis för han är ju i det närmaste perfekt. Det enda som fattas är kulorna, och det har vi ju gemensamt, hehehe :)


Jag har ju ALLTID gillat den här delen av våra långa dogwalks.........att få pusta ut och ligga och softa lite på soft underlag och såklart få lite "treats" ;)


Här är vi..........våra Mattar's älsklingspojkar. Egentligen är vi ju båda vackra fast på olika sätt. Truman är mer perfekt och jag lite mer orginell ;)


............och här är Matte Åsa med sin älskade Truman. Precis som jag och Matte är dom ett sammansvetsat team som älskar varandra.
Det här var en riktigt trevlig dogwalk och jag & Matte hoppas vi träffar dom snart igen.

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder Milou, och vad stilig du är. Truman var helt slut efter promenaden, han sov i flera timmar. Det kallas glädjesömn! Och trots att matte ser sur och ful ut som vanligt på kortet så var hon (som vanligt) lycklig och glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sov också i TIMMAR efter promenaden......."happy as larry" var jag och gillade att hänga med Truman. Jag & Matte håller INTE med.....att du ser sur/ful ut!!!!! Nej, nej, nej......men man är ju ALLTID sin värsta självkritiker.

      Radera
  2. Än en gång, jag älskar Milous uttrycksfulla öron

    SvaraRadera
  3. Åh så fina bilder på mina kompisar! Och oj så älskade vi är av våra mattar! Det är så fint....

    SvaraRadera